En blogg om resor och upplevelser

Bloggen startade jag 2013 när jag gjorde en resa runt jorden på 80 dagar. Därefter har jag fortsatt att hålla igång och uppdatera denna varje gång jag gör en ny resa. fiasresaruntjorden.blogg.se

De sista dagarna i New York + massor med bilder från New York

Publicerad 2014-03-20 13:35:00 i USA,

Jag tänkte jag skulle återberätta vad vi gjorde de andra dagarna i New York för det blev dåligt med uppdatering under tiden vi var där.

Efter att ha spenderat en hel dag på lower Manhattan och fått se en hel del sevärdheter så valde vi dagen efter att gå till Central Park och spendera en förmiddag där. I och med att vi bodde vid Time Square tog det inte lång tid att gå upp till Central Park. Precis där parken började låg även en Apple butik som vi passade på att besöka när vi ändå var här. Butiken var ganska häftigt byggt med sin "glaskub" till ingång.
Jag vid början av Central Park
Givetvis fick pappa också hamna på bild:)
Ingången till Apple som syns lite dåligt för dom höll på att göra vid något bakom denna.
Central Park var helt okej men jag trodde kanske det skulle vara mer "wow" över det, nu kan ju vädret ha spelat in också för träden hade ju inte hunnit bli gröna så allt såg ganska dystert ut. Däremot fick vi se en hel del ekorrar här så dom verkade trivas utmärkt på Manhattan och det var ju ingen illa plats att bo på heller;). Efter att vi promenerat omkring här i några timmar var vi ganska nöjda så tog vi tunnelbanan tillbaka till Port Authority där vi tog bussen ut till Jersey Garden.
Isen låg fortfarande kvar i Central Park

Droskorna stod i rad och väntade på att få ge sig ut på en runda
En av alla ekorrar
Givetvis fick denna också komma med på bild:)
Jersey Garden är också ett shoppingcentrum med liknande utbud som Woodburry Outlet men med lite färre affärer, dock så var det billigare på grund av att det var lägre skatt här. Jag hade läst både positiva och negativa kommentarer om detta stället men jag tycker absolut Jersey Garden är värd ett besök om man har tid att åka hit. Dom hade ett bra utbud, bra erbjudande och det tog ca 40 minuter med buss att åka hit. Dock var vi inte hemma förrän vid 9-tiden på kvällen så då bar det direkt ut för att äta. Vi hittade en trevlig restaurang några kvarter bort där vi faktiskt kom tillbaka till sen just på grund av den goda maten och den trevliga atmosfären.
Blev en drink på restaurangen, kan ju behövas när man promenerat runt i timmar på Manhattan
 Mums! Ingen risk att man går ner något med all denna goda mat!

Dagen efter tog vi och promenerade till Rockerfeller center som var pampig med sin isrink och alla flaggor runt omkring. Efter ett besök här åkte vi vidare för att se FN-byggnaden. Det vi inte visste var att där inte bara fanns en byggnad utan FN bestod av en massa byggnader som fyllde flera kvarter. Här var säkerheten hög och alla bilar som äntrade byggnaderna blev ordentligt genomsökta. Därefter spenderade vi resten av dagen på Centure 21 och det blev en hel del shopping här. Det bästa fyndet jag gjorde var en klänning som inte kostade mer än 8 dollar!!! Denna var nersänkt med 90 % av reapriset så när jag provade den och den satt som ett smäck fick den helt enkelt följa med mig hem. Det är alltid roligt att göra sådana fynd!
Rockerfeller Center
En flagga för varje land?
En av alla FN-byggnader
När vi åkte hem passade vi även på at åka inom Grand Central Terminal för här kunde man få sig en återblick över hur det en gång i tiden har sett ut på tågstationerna i New York. Denna var verkligen imponerande och väl värd ett besök när man är här.
Grand Central Terminal. Denna sal var mäktig och i taket kunde man se alla stjärntecken.
 Takkronorna som hängde i rad i en av alla gångar

Som ni vet spenderade vi sen vår näst sista dag på Woodburry Outlet där det blev ännu mer shoppat... Därför var det kanske inte så konstigt att vi fick åka och köpa ytterligare en resväska samma dag som vi skulle åka hem för allt fick helt enkelt inte plats i våra resväskor!
Någon som tycker vi har mycket bagage? ;)
Vi lämnade New York vid 18.30 och begav oss då till flygplatsen. Det var inga större problem att ta sig in med metro och airtrain även om vi hade en del att konka på. Det tog ca en timme och sen var vi på JFK. Väl på incheckningen fick vi reda på att vi inte skulle få åka med Dreamliner vilket gjorde oss lite besvikna för vi hade ju givetvis hoppats på detta. Efter att fått checka in och gått igenom säkerhetskontrollen så tog vi och åt samt drack en öl. Bredvid oss satt två andra amerikanare som skulle med samma flyg som oss och det blev att vi automatisk började samtala. Det gjorde att tiden gick lite snabbare för vi fick samtidigt veta att vårt flyg blivit försenad. Efter drygt en timme var det tack och lov dags för boarding och till vår stora överraskning visade det sig ändå vara en Dreamliner!

Dreamlinern var verkligen en upplevelse att flyga med för den gick så tyst och man märkte knappt av varken när vi lyfte eller landande så mjukt gick det. Så denna upplevelsen var verkligen en perfekt slut på denna resa och jag kunde bocka av en till punkt på min lista över saker jag velat uppleva och göra under denna resa. Väl i Köpenhamn tog vi tåget till Lund där mamma hämtade upp oss och när vi kom hem väntade denna underbara tårta på oss. Trots vår trötthet hela tisdagen fick jag ändå ge mig upp i sadeln och rida en sväng, det var ju trots allt 3 månader sedan sist! En gång hästtjej, alltid hästtjej eller vad är det man säger?
Ingen gör så goda tårtor som mamma!
Nu har resan kommit till sitt slut och jag är återigen i Sverige vilket betyder att denna resan härmed är slut. Jag tänker låta bloggen ligga kvar för vem vet, kanske blir det så att jag reser igen eller kan hjälpa någon annan som planerar en liknande resa. Så med detta säger jag,