En blogg om resor och upplevelser

Bloggen startade jag 2013 när jag gjorde en resa runt jorden på 80 dagar. Därefter har jag fortsatt att hålla igång och uppdatera denna varje gång jag gör en ny resa. fiasresaruntjorden.blogg.se

Norra delen av Kauai

Publicerad 2016-05-23 09:04:55 i Hawaii, Kauai, USA,

Igår somnade jag strax efter nio och sov ända till klockan sju imorse! Jag måste ha varit trött och det var nog välbehövligt med några fler timmars sömn....
 
Idag var min tanke att besöka norra delen av Kauai. Jag började med att åka till Kilauea Lighthouse som låg beläget vackert upp i bergen. Dock gjorde jag misstaget att åka den dagen de hade stängt men jag fick ändå se det om än på lite avstånd. Detta fick mig att tänka lite på fyren jag såg i Byron Bay i Australien.
Kilauea Lighthouse 
 
Efter det åkte jag vidare och genom Princeville och Hanalei för att nå min slutpunkt, Napali State Park. Innan dess hann jag också med att stanna till och se både en Dry cave och en wet cave.
Dry cave
 
wet cave
 
I Napali State Park har bland annat Jurassic Park, the Lost world och King Kong spelats in i. Denna parken var verkligen en i sitt slag med sin underbara grönska och natur men det är en krävande terräng och vädret kan vara väldigt nyckfullt! 
såhär såg jag ut när jag kom ner igen och då var jag ganska ren jämfört med många andra...
 
Från början var min plan att ta mig till Hanakapiai falls men enkel väg beräknades denna tur ta 2-4 timmar!! Dessutom skulle man över forsar som är väldigt förrädiska och kan stiga snabbt så jag bestämde mig för att bara gå till stranden. En tur som beräknades ta 1-2 timmar enkel väg. 
 
Det tog ungefär en kvart sen började det regna först lätt och som en successivt ökade tills det tog helt stopp och solen började skina igen. När jag kom fram till forsen, strax innan stranden var jag genomblött. Jag bestämde mig för att inte gå över forsen då jag hade på känn att regnet skulle fortsätta och därmed utsätta mig själv för att kanske inte komma över. Strax efter jag vände och började gå tillbaka öppnade himlen sig och regnet forsade ner. Såhär fortsatte det mer eller mindre hela den timmen jag  hade tillbaka. Det var som någon sa "det var en stig när jag gick dit men det är en flod när jag går tillbaka" och något i den stilen var det. Efter tre timmar hajk var jag inte torr någonstans men utsikten var något särskilt och oförglömlig. Det kändes nästan som att vara i "never never land".
 
 
Ikväll blev det en god räkpasta till kvällsmat och nu blir det snart sängen. Imorgon är min sista dag här och det blir en väldigt lugn dag med enbart strand och poolhäng!

Kommentarer

Postat av: Jag är inte dum i huvudet! Jag har Aspergers syndrom!

Publicerad 2016-05-23 09:33:30

ser underbart ut

Svar: Tack så mycket! :) det är super härligt här!
Fia

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela