En blogg om resor och upplevelser

Bloggen startade jag 2013 när jag gjorde en resa runt jorden på 80 dagar. Därefter har jag fortsatt att hålla igång och uppdatera denna varje gång jag gör en ny resa. fiasresaruntjorden.blogg.se

Market day in Hong Kong

Publicerad 2018-12-29 17:04:42 i Asien, Hong Kong,

Ytterligare en dag har gått i denna stad och nu när jag äntligen lyckats få tag i karta på engelska också så känns allt oerhört mycket lättare...
 
Idag började jag dagen med att gå till ett av alla konditori som finns längs gatorna för att köpa en macka att ta med på vägen. Därefter begav jag mig till bussen för att kunna ta mig till western märket för att därifrån ta tram till Causeway som ligger på östra sidan. Tramen kostar 2,90 Hong Kong dollar och är ett billigt sätt att transportera sig på.
Här finns hur många affärer som helst att gå och strosa runt i och för alla plånböcker. Själv fick jag köpt mig två tröjor då mina egna inte räckte till nu när det blivit svalare (runt 13 grader). Kort därefter begav jag mig till Victoria park för att spana in läget men begav mig snabbt vidare till Kowloon  för att gå på diverse olika marknader. 
 
Jag hoppade av vid Prince Edward där jag sen började min resa ner mot hamnen. Först ut var Flower market vilket alltid får mig att undra varför vi inte har detta hemma.
Därefter blev det Goldfish market och precis som namnet antyder var det fiskar som såldes i alla storlekar och färger.
Mitt tredje stopp blev Ladies market men idag är det inte bara kvinnor som handlar här utan den är till för alla. Det är en marknad som har allt och pirat kopierna står på rad efter varandra.
Därefter var det tänkt att jag också skulle gå på jade market men då jag inte kom innanför portarna förrän de drog i mig gick jag snabbt ut. 
 
Ikväll blev det sen en "nattmarknad" med Ling och därefter gick vi mest runt och snackade. Vi avslutade kvällen med en glass innan  jag tog bussen tillbaka till ön.

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela