En blogg om resor och upplevelser

Bloggen startade jag 2013 när jag gjorde en resa runt jorden på 80 dagar. Därefter har jag fortsatt att hålla igång och uppdatera denna varje gång jag gör en ny resa. fiasresaruntjorden.blogg.se

Den förbjudna staden

Publicerad 2019-01-07 16:15:01 i Asien, Resa, Singapore,

Dag två och min sista dag här i Singapore.
 
Idag var jag uppe med tuppen och klev utanför dörren kl. 09.00. Strax innan halv tio befann jag mig på Orchard Street som också är en känd shoppinggata här i Singapore. Shopping mallen radade upp sig längs gatan men det var en bra mix och variation bland märken och prisklasser. Det jag dock helt missat var är att de flesta butiker inte öppnar förrän kl 11.00 så vad jag skulle uppe så tidigt vet jag inte.
 
Det blev inget köpt men det var en trevlig gata att promenera längs med.
 
Jag stannade till i ett av dom och passade på att äta lunch. En lunch här kostar minst lika mycket som hemma så billigt är det inte.
 
 
Vidare kan jag inte låta bli att förundras över mycket man kan få böter för. Exempelvis är det böter om du inte spolar efter dig på toaletten  äter eller dricker i tunnelbanan eller som på bilden nedan där du inte får sova, kyssas eller äta om du sitter i dessa soffor.
 
Därefter begav jag mig ner till Merlion park för att se den berömda statyn av lejonet. För att komma dit kynde jag gå ogenom en park vilket jag inte var sen att hoppa på. Det är alltid lite trevligare än att gå bland höghusen och högljudd bilar.
 
Därefter fortsatte jag vidare förbi Quarky Bay som tidigare var ett känt handelscentrum.
 
En liten bit till så fann jag sedan målet med hela dagen nämligen Merluon.
 
Kort därefter stötte jag ihop med en tjej från Nya Zeeland och som jag sen följde med tillbaka till Orchard Street för att sen ta oss vidare till Little India och senare avslutade vi i Chinatown innan våra vägar skiljdes åt igen. Så kan det gå när man backpackar. Nedan är från Little India där klänningarna hängde efter varandra.
 
 
Därefter åkte jag till cityhall och fick köpt mig en klänning och en tröja.
 
Nu väntar sängen för klockan ringer 05.15 för då beger jag mig vidare till Phuket i Thailand. Jag har varit och köpt mig lite tabletter som jag ska knapra mig så jag förhoppningsvis inte känner samma smärta i mina bihålor som sist. Håll tummarna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här
Publiceras ej

Om

Min profilbild

Till bloggens startsida

Kategorier

Arkiv

Prenumerera och dela